12 januari, 2014

Cleaning your make up brushes

Als je elke dag een borstel gebruikt om je make up aan te brengen is het ongetwijfeld belangrijk deze van tijd tot tijd ook schoon te maken. Even al die producten eruit wassen zodat je borstel een langere levensduur heeft (want dat geld wil je er ook uit halen), beter resultaat levert en natuurlijk om hygiĆ«nische redenen. Eerlijk is eerlijk, het is een klusje en ik doe het daarom ook niet vaak genoeg. Gelukkig heb ik genoeg verschillende om te roteren en is het niet het einde van de wereld. Maar ongeacht het aantal: it needs to be done.
Er zijn vele manieren om je borstels schoon te krijgen. De een kiest voor babyshampoo, een speciaal blok zeep of handschoen om het met water bij de wasbak te doen, en een ander kiest voor een tissue met brush cleanser (minder tijd en moeite). Het komt uiteindelijk allemaal neer op voorkeur. De eerst genoemde methode is goed een keer in de zoveel tijd te doen als deep cleanse. Richtlijnen hierbij zijn: de kwast altijd naar beneden gericht houden (water en zeep dat via de haartjes naar binnen gaat lost de lijm op en zo komen haartjes los) en goed afdrogen. Verder kun je het best een "zachte" shampoo gebruiken zoals baby shampoo omdat dit beter werkt met de haartjes die gebruikt worden bij borstels en bij voorkeur een met zo min mogelijk geur en dergelijke toevoegingen.
Voor de (makkelijkere) methode die ik gebruik gebruik ik 3 dingen: een brush cleanser (bijvoorbeeld van MAC, er zijn genoeg opties), een stevige papierrol/tissues en een handdoek. Bij mijn vloeibare cleanser doe ik een beetje op het papier en ga ik met de borstel net zo vaak erover heen tot het niet meer afgeeft. Tussendoor veeg ik het ook af op een droog stukje zodat er nog meer vanaf komt. Vouw het papier hier wel bij op zodat je elke keer kunt omdraaien/openvouwen als een deel vies is. Bij mijn spray cleanser spuit ik het direct op de kwast en ga over de tissue of mijn handdoek. Afhankelijk van hoe vies de kwast is, kijk ik welke manier ik gebruik. Voor bijv. foundation kwasten die veel afgeven wissel ik de twee af, maar gebruik ik vooral de vloeibare cleanser omdat die beter daarvoor werkt.


Als je na nog zo veel moeite een borstel niet schoon krijgt, kan het eraan liggen dat de haartjes simpelweg verkleurd zijn door tijd/veelvuldig gebruik/het soort product dat je gebruikt hebt. Don't worry about it, prima te gebruiken verder.
Nadat ze allemaal weer schoon en fris zijn, laat je ze een paar uur liggend drogen voordat je ze weer gaat gebruiken. Beste tijd om dit te doen is dus 's avonds voor de tv!
Als je benieuwd bent naar welke borstels ik allemaal het liefst gebruik en waarvoor, binnenkort een post die daarover gaat.

Hope you enjoy,

x Dzenana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten